Friday, December 2, 2011

Den andliga tråden


Livet är slingrigt. Det ska visst vara så. Man letar, tappar balansen och söker sig vidare. Idag insåg jag plötsligt hur mycket tid och kraft jag lagt på skrivande. Dagar som bara sprang förbi men som, när jag summerar dem, faktiskt alla var små, små steg på vägen mot ett författarliv:

1.Skrivarkurserna; Berghs School of communication (copywriting), Folkuniversitetet med Sören Bondesson som lärare, samt Ordfronts ”Att Skriva Krim”.
2. Skrivtävlingar.
3. Arbetet med tidningen i Spanien där jag skrev om det övernaturliga, intervjuade medium, skrev om änglar och rapporterade från storseanser.

Ett medium sa vid ett av dess tillfällen till mig: ”Det enda du ska göra, Helena, är att skriva. Men glöm inte, det finns många sätt att skriva på.”
Jag log för mig själv. För det var inte den enda gången detta meddelande gavs mig via dessa spanska helare, curanderas, videntes och medium. Utan arbete blir det inga böcker och jag tar inga spådomar för givet men jag är övertygad om att den där känslan jag har av att vissa stunder ska jag bara stanna upp och vänta på mer information, och som alltid tycks fungera, är förmedlad från något bortom mig själv. Något som visar mig vägen.

Så jag skriver. Och läser. Fina bloggar om andra som drömmer, skapar och lyckas. Jag författar artiklar om det övernaturliga, det sköra, det man inte kan se. Och jag vet att skrivandet är det man satte mig på jorden för.

5 comments:

  1. Det låter ju onekligen som om ditt öde är skrivet i stjärnorna :)) Har du redan gett ut något eller är det bara jag som inbillar mig det?

    ReplyDelete
  2. När jag fyllde 30 fick jag en spådom i födelsedagspresent. Allt har slagit in. Nu är jag 40 och har haft ett medium i mitt hus. Allt hon har sagt har bekräftats av grannar till de som bodde här innan. (Spökena.) Jag känner mig ödmjuk inför det faktum att världen inte är så svart och vit som jag en gång trodde.

    ReplyDelete
  3. Katarina- ja, det är en fin tanke att motiveras av, att ens öde är skrivet i stjärnorna. Författarstjärnornas avdelning ;-) Jag har inte gett ut någon bok, två stora förlag har dock ringt mig angående den första delen av min serie. Trots lovande förutsättningar har jag ännu inte kontrakt. Men, ett av de två förlagen, har nu mina två första delar i bokserien. Jag fick hjälp från ovan angående den inskickningen också, får skriva om det i bloggen någon gång.
    Hanna- Jag läste idag i DN boklördag om Kerstin Ekmans böcker, som tydligen börjar med syner, och kände mig väldigt glad. Exakt så är det för mig med. Jag skriver helt och hållet på intuition. Jag har många bekanta som är medium och andevärlden är verkligen en värld att räkna med! Spöken är toppen! I vår gamla 1700-tals gård är det full fart kan jag meddela! Det sägs att när man talar om den andra sidan är det för att de har något att säga en. Så, Katarina och Hanna, dags att besöka ett medium nu då? :-)

    ReplyDelete
  4. Den andliga tråden är en som man ska ta på allvar. Jag tror att vi leds på vägar som vi går av en anledning. Vilken det är vet man däremot inte förrän man kommer fram. Sedan leds man vidare ännu en gång, mot nya mål.

    Jag önskar att jag hade haft ett medium i närheten. Det är en spännande värld. Jag får väl hålla mig till min favorit, so far, Carmen Harra.

    För mig var vägen fram till skrivandet mycket snårig och otydlig. Men nu när jag är här så är det så självklart. Kanske behövde jag gå den långa vägen för att hitta det jag skulle skriva om.

    Jag skriver också på intuition. Jag börjar med en tanke, eller mening, eller bild och så sätter jag mig och skriver. Det är den häftigaste känslan.

    ReplyDelete
  5. Anneli-Jag känner inte till Carmen Harra, det får jag googla! Vore spännande att få veta vem som sänder en alla goda idéer, någon skrivängel kanske?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...