Thursday, December 29, 2011

Pitching for Hollywood


Om man har galet många idéer till TV-program älskar jag TV Writers Vault. Där kan man registrera sina idéer á la Americana och sedan hoppas att något produktionsbolag tycker att idén är galet bra. Jag testade det första gången 2004. En del har hänt sedan dess. Nu är det lättare att skydda sin idé i ett s k valv. (Jag registrerade på den tiden det begav sig min idé via Writers Guild of America. Det hela var mycket seriöst och jag fick hem ett vackert diplom för det hela.) Nu för tiden klickar man i allt på samma sidan, vad jag förstår, och inte kostar det särskilt mycket heller. Några hundralappar.

Vad hände då? Lever jag kanske i hemlighet av enorma royalites? Nope. Men det var en väldigt uppmuntrande känsla när produktionsbolag som gjort stora filmer var inne och tittade på min idé. (Upplägget går ut på att du i din status får reda på så fort något bolag kollat närmare på din idé. Vill de titta ytterligare närmare får du även reda på det. Så mycket bättre än förlagsväntan, right?)

Det finns flera genre att välja mellan. På den tiden valde jag reality. Gillar ni att skriva och suckar jämt i TV-soffan över att "varför görs det aldrig ett TV-program om ..." då är detta grejen för er! Glöm inte att sedan betala mig 57% kommission när ni lyckas så blir vi alla glada och nöjda! :-)

2 comments:

  1. Är du säker på att du och jag inte är samma person ...? ÄNNU en sak gemensam. Jag har gjort en hel inredningsserie (med repliker och allt) som jag presenterade för ett bolag. Det blev inget med hänvisning till att det var för likt ett de redan hade. Fast är inte inredningsprogram alltid lika varandra? Min hade i alla fall ett ganska skojigt upplägg med riktigt kassa NYC-lyor och bulky waste day diy-projekt i sig. :)

    ReplyDelete
  2. Hanna- Några slags kreativa tvillingsjälar kanske? He, he! Jag älskar att kolla upp saker- kanske ett men från juristjobbet. Och det finns sååå mycket skoj att göra och med internet är det ju så lätt även om man befinner sig på andra sidan Atlanten. Vad kul med din idé om inredningsprogram! Jag har två idéer som jag funderar på om jag ska sätta ned i skrift. Jag ska känna lite mer på det och se om det känns värt tiden som krävs. Man är ju slö utav naturen, s a s... :-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...