Thursday, December 15, 2011

Plan B

Här väntas och väntas det. Jag är nu rätt förberedd på att jag kan få vänta ända in i 2012 innan jag får svar från förlaget. I väntande stunder blir det uppenbart att jag inte alls kan hantera ovisshet. Det pendlas fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan och det hela känns ibland ruggigt nära att "go jumpy"...

Det finns bara en sak att göra: Plan B. Jag gillar när jag känner att jag aktivt gör något för att uppfylla drömmar. Det tycks lugna nerverna och får mig att känna mig som någon amerikansk filmkaraktär som man följer från rännstenen till toppen. Tragiskt, jag vet...

Plan B innebär i skrivande stund följande:

1. Skriva ihop lista över ALLA tänkbara bokförlag som vill ge ut internationellt bästäljande trilogi. De stora förlagen har jag koll på men inte så mycket mer. Vore jätteglad för tips om bokförlag. (Barn/ungdom, kapitelbok, ålder 9-12, sålunda) Nya förlag poppar ur jorden som svampar och jag kan ha missat något.

2. Det är dags att på allvar ta tag i designer-drömmen. En eller två klänningar ska jag göra. Butik som är intresserad finns redan. Fabrik som vill sy finns också. Fattas bara design. Det blir troligen en aftonklänning först. De är svårast att få tag på när man verkligen behöver en. Har ni någon favorit-klänning som ni bara älskar vore jag jätteglad för en länk eller foto på mailen: lovableblog@gmail.com

3. Gaska upp mig lite allmänt- jag har ju för sjutton skrivit två klara manus som jag skrytsamt och icke-svenskt nog är väldigt stolt och nöjd med varje gång jag läser igenom. Dessutom har två förläggare ringt mig angående den första delen. Även de största författarna fick sin beskärda del av att vänta på antagning, right?

9 comments:

  1. Sedär, vi har ännu fler beröringspunkter, designen! För flera år sedan påbörjade jag en av mina drömmar om att just designa kläder. I samma veva som webbsidan blev klar så flyttade jag till Sverige. Men webbsidan finns kvar, varför vet jag egentligen inte. Men ta gärna en liten titt: www.hannasofia.com Jag är inte jättestolt över vissa delar, men hey, den har aldrig använts och var ett första utkast. Som blev kvar, jag betalar faktiskt inte längre för den, undrar vem som gör det?

    ReplyDelete
  2. Hanna-Vad spännande! Var sydde du upp dina kläder?

    ReplyDelete
  3. Det gjorde jag alldeles själv! Jag ritade kläderna, gjorde mönstret, sydde och fotade. Snacka om multi-talented. :)

    ReplyDelete
  4. Hanna-Ja, det får man verkligen säga! Vad roligt! Jag fick en fin symaskin i födelsedagspresent och ska börja lära mig också- men det blir en fabrik som får sy klänningarna.

    ReplyDelete
  5. Jag skulle nog vilja gå längre än så och säga att även de största författarna fick sin beskärda del av refuseringar förutom väntan innan de blev utgivna. Varför inte rita brudklänningar? det verkar ju vara din passion :)) lycka till med designandet, dear.

    ReplyDelete
  6. Att vänta är inte kul, men du verkar ha rätt inställning. Nya tag och alltid vidare :)

    ReplyDelete
  7. Heja dig! Och jag blir så glad över att höra att du gillar dina manus när du läser igenom dem - så ska det kännas!

    Att förläggare hört av sig är ju grymt, så andas bara lugnt så flyter allt säkert bara på i samma sköna flöde!

    Kul att du gör verklighet av designdrömmen också - ser fram emot att dfå se bilder framöver!

    ReplyDelete
  8. Läste just ditt inlägg igen och kände precis igen mig i det du sa om att känna att man gör något aktivt för att förverkliga sina drömmar: Jag är likadan! Kan inte bara sitta och drömma, eller avfärda den som omöjlig, jag måste agera.

    ReplyDelete
  9. Katarina, Anneli, Joanna- Jag vet att vi är fler som väntar och kämpar med skrivande och publicering och det gör hela så mycket roligare, när man kan heja på varandra. Som Katarina säger, man kan inte bara sitta och drömma, man måste agera. And so we do!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...