Wednesday, January 4, 2012

Bilagor till manus

Jag skickar alltid med två bilagor till manus:

1. Ett personligt presentationsbrev
Jag skriver om mig och min skriverfarenhet, varför jag skriver just denna historia och vad jag önskar uppnå med berättelsen.

2. En sammanfattning av boken.
Denna försöker jag hålla till en lite mer avancerad, läs detaljrik, version av baksidan på en film eller bok. Min utbildning i copywriting har hjälpt mig en hel del där- att försöka skapa ett intresse på några få rader. Dessa rader är viktig, de ska avge doften av en riktigt bra historia och få förläggaren att med intresse kasta sig över manus omgående!

Båda bilagorna är cirka en sida långa vardera.

Idag vaknade jag med en känsla av att jag borde bli klar med sammanfattningen av den tredje boken. (Jag har den väl hyfsat klar inför skrivandet men inte ens påbörjad som bilaga till manus.) Såhär två timmar efter start har jag fått ihop något som känns helt okej för dagen. Nu har jag något att ta fasta på när jag ska beskriva handlingen i den sista delen för förlag som kanske undrar hur jag ska få ihop hela historien.

Jag passade också på att titta igenom presentationsbrevet och mailet till förläggarens redaktionssekreterare. De håller fortfarande så inga ändringar planeras på den fronten.

Resten av dagen ska jag fortsätta med att skriva in alla de handskrivna anteckningarna i manus på datorn.

Antal sidor i manus just nu: 27 stycken.

Jag siktar på 300 sidor som de tidigare böckerna men med tanke på alla lösa trådor som ska redas ut är 350 sidor kanske en mer rimlig uppskattning.

2 comments:

  1. älskar att höra hur andra jobbar :)) för egen del tycker jag 300 boksidor is a magic number, det är ungefär så länge jag orkar koncentrera mig på en o samma bok, hehe. Min första är på 320 manussidor men det skulle säkert bli mindre i tryck.

    ReplyDelete
  2. Kati- Ja, jag blir också konstigt road av att läsa om hur andra gör. Jag håller med om att 300 sidor är långt men älskar man sin story brukar tålamodet hänga med även över den siffran. Detta är nog första gången jag kan säga att jag tycker det vore kul om det blev ett större manus. Jag vill inte släppa boken utan att ha sugit ut varenda godbit...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...