Sunday, January 22, 2012

Personal notes

Jag såg att Anneli var lite nyfiken så här kommer algo personal:

Let´s go south- vad jag gjorde för 10 år sedan
Jag avslutade juristlinjen, sålde min lägenhet i Stockholm, flyttade till Spanien och fick mitt första jobb som nybakad jurist. Jag blev besatt av Inditex alla fina klädmärken (Zara, Massimo Dutt, Bershka, Oysho och Stradivarius. Sverige har inte sett hälften av dessa underbara spanska märken ännu.)Jag började praktisera det där med siesta och tapas på hög nivå. Jag simmade i Medelhavet när alla i Sverige f-r-ö-s.
Några år senare, i min lägenhet på en liten gata kantad av apelsinträd, skrev jag det första kapitlet i min trilogi. Något helt nytt startade då i mitt liv.

Livet för 1 år sedan- Skrivande och en Karlaplanskas anpassning till lantlivet
Jag skrev om den andra boken i min trilogi. En mycket kämpig historia. Hela starten till alla förändringar var att jag haft kontakt med en förläggare som sa att förlaget tyckte extra mycket om vissa drag i min första bok. Jag ändrade plot och skrev om så att jag förstärkte dessa drag i del två. En liten omväg på 6-8 månader och otaliga upplevelser av allvarlig skrivkramp. Jag ändrade dock aldrig del ett, som förläggaren önskade sig. Det kändes för fel.
När jag inte arbetade och skrev pendlade jag runt i skidområden på helgerna(större delen av del ett är faktiskt skriven i ett lifthus i en skidbacke i södra Sverige). Jag och maken firade ettårig bröllopsdag i Österrike. Jag vande mig vidare vid att klä på hundarna halsband i orange för att det pågår jakt i skogarna där vi promenerar varje dag. Jag slutade också att chockas över att vildsvin, råddjur och älgar ligger vid vägkanterna i väntan på att hämtas efter avslutad jakt.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...