Saturday, May 5, 2012

Tycker det är så skönt att John Ajvide Lindqvist säger...

...att han styrs helt av vissa bilder som han känner ska ingå i sina böcker:

"Tematiken finns aldrig med från början utan växer fram ur de där bilderna som jag av någon anledning vet att de ska ingå. Jag vet inte varför de är viktiga eller vad de betyder, bara att de känns rätt. Jag kan anpassa berättelsen väldigt mycket för att få in de där fixa idéerna."

Enligt artikeln om John i senaste numret av Skriva överger han inte sina geniala infall, även om de verkar konstiga eller till en början inte alls tycks passa in i storyn. Istället får han "knöka och knöla jättemycket" för att få ihop storyn med just de där bilderna.

Jag skriver på exakt samma sätt. Inför den första boken i trilogin hade jag det glasklart för mig att jag skulle skriva in vissa detaljer. Varför hade jag ingen aning om. När jag sedan skrev den andra delen och parallellt läste historieböcker visade det sig att min intuition lett mig helt rätt. Detaljerna stödde berättelsen rent historiskt! En anledning till att skrivandet gått på låg fart är att de här bilderna kommer i olika hastighet för min del. Jag känner när det sitter och kan inte gå vidare förrän jag får den där brinnande känslan mellan raderna.

Intressant att spekulera över en lördagsmorgon är var, eller från vem, kommer de här bilderna från egentligen?

Happy Saturday queridas!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...