Friday, June 1, 2012

Hur säljer man noveller till veckotidningar?

Det kom en fråga på bloggen om hur man gör för att sälja noveller till veckotidningar. Jag svarar efter bästa förmåga.

Under våren har jag varit i kontakt med alla de tidningar som kan tänkas vara av intresse för min kriminalnovell. Jag mailade chefredaktören i alla fall och fick då hänvisning till den som var fiktions-ansvarig på tidningen. Ofta har varje tidning en mall för de kriterier som t ex noveller ska leva upp till. Det kan handla om genre, trolig åldersgrupp av läsare och tilltal i skrivsättet.

Mitt råd för att lyckas med att sälja noveller är att vända sig till den tidning där du själv kan ha läst något liknande det du skrivit, eller av andra skäl kanske tror att din novell passar in.

Hur gick det för mig? Att skriva krimnoveller är inte det mest lättsålda och tidningar är väldigt långsamma med att svara. Det är tyvärr som med förlag, man väntar och väntar på respons angående manus. Det som verkar mest eftertraktat är "real-life-stories" och relationsartade noveller. Not my cup, nor my writing, men kanske din nyckel till framgång?

Lycka till!

2 comments:

  1. Hm, intressant... Funderade faktiskt på att sälja min själ, och skriva precis vad som helst bara någon vill köpa det. Läser egentligen inga tidningar så jag får nog göra som du gjorde och plöja igenom hela marknaden. Tack för svaret!!!

    ReplyDelete
  2. Jag tror du har en chans om du kan tänka dig att skriva om just det som de söker. Låt oss veta hur det går Myra! Kram Helena

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...