Monday, November 26, 2012

Denna helg: London och "The making of Harry Potter"

Vilken överraskning när maken väckte mig med tårta och presenter på torsdagen i förra veckan.
-Men, älskling, jag fyller ju inte år förrän om två dagar?, mumlade jag nyvaket i sängen.
-Vi kanske måste fira lite tidigare ändå, svarade maken och nickade mot ett paket på frukostbrickan.

Två biljetter till Warner Brothers Studios "The making of Harry Potter" låg i det paketet. Avresa mot London samma eftermiddag! Jag sprang fram här hemma som en yr höna och försökte packa min väska, hundarnas väska till hundvakten och hinna med att utfordra oss alla innan avresa.

Maken hade bokat ett underbart hotell, Stafford Hotel, som låg alldeles intill Green Park. Ett hundraårigt, mysigt hotell bara ett stenkast från Ritz. Där skämdes jag bort med tårtor på rummet, en supersäng att sova gott i och en alldeles egen badanka. Så härligt. Tom Cruise filmade intill hotellet, komiskt nog. Det är andra gången vi råkar befinna oss i samma stad som skådespelaren när han filmar. Sist var det i Salzburg när han spelade in en film med Cameron Diaz. Nu i London, skulle Tom Cruise visst landa med en helikopter i centrala London, så det var en hel del avspärrningar kring de stora gatorna.

På fredagen bar det av till Victoria Station för att ta en buss till Warner Brothers Studios utanför London, i Leavesden. (För er som hamnat här för att ni försöker bilda er en uppfattning om hur man bäst upplever "The making of Harry Potter" , kan jag tipsa om att ta tåget istället. Det ingår ingen formell guidning i bussen och den tar väldigt lång tid i Londons rusningstid.)

Väl framme i Leavesden, var det bara att kliva av och börja hela den hisnande upplevelse som det är för ett fantasyfan att få stå på golvet i Hogwarts great hall, se kläder, peruker, magiska horkrux och lyssna till Harry Potter introt precis hela dagen. Efteråt väntade det bästa av allt; shoppingen av godis, anteckningsböcker, boken om hur man gjorde filmerna och alla galna prylar såsom komplett garderob för the Yule Ball eller a game of quidditch.

Maken och jag pustade ut med kaffe på Starbucks efteråt och det var sannerligen en helt underbar dag.

Självklart hanns mycket annat med denna helg också; Harrods, Soho, Covent Garden, Seven Dials, Piccadilly Circus och härliga middagar på restaurangen The Lyttelton och Quaglinos. Jag lämnar er med en liten blandad bildkavalkad:





















 


7 comments:

  1. Okidoki, försöker inte bli avis nu, eftersom det är så sjuuukt oattraktivt, men JAG DÖR! Vilken helg! Vilket födelsedagsfirande! Vilken man! Alltigenom underbart och JAGVILLOCKSÅ!!!

    Grattis i efterskott!

    /Anna

    ReplyDelete
  2. Vilken fantastisk, fantastisk present! Stort grattis i efterskott!
    Kram

    ReplyDelete
  3. Tack Anna och Emmelie! Ja, min man är verkligen something när det gäller underbara överraskningar. Jag är så lyckligt lottad. Detta hade jag faktiskt inte en aning om och jag bara går omkring och ler när jag tänker på allt roligt vi såg och gjorde. :-)
    Många kramar till er båda!

    ReplyDelete
  4. Men ååååhhh vilken fantastisk helg och romantisk make! kram

    ReplyDelete
  5. Är det ok om jag blev lite kär i din man nu?

    ReplyDelete
  6. Caroline- Ja, en dröm och yes, my husband is king! ;-)Om man får säga det själv...
    Hanna- Ha, ha! Min man är verkligen min dröm och jag är så glad att jag har honom. Han fnissade lite när jag berättade om din kommentar!
    Kramar till er båda!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...