Wednesday, November 7, 2012

Om det egna skrivandet just nu

... kan man inte säga så mycket. Sanningen är den att jag har slutat att skriva. Ja, verkligen, SLUTAT.

Efter fem kompletta manus och en kriminalnovell har jag gett upp. Det finns just nu ingen kraft. Inte heller någon inspiration. Jag tog därför beslutet att bara släppa det hela. Och nästan helt oväntat, var det det bästa jag har gjort. Jag är lugn och öppnar för att nya vägar ska visa sig för mig.

Jag älskar fortfarande att skriva och jag har alldeles för många idéer men nu vill jag se action från annat håll (läs förlagens) - annars hittar jag en egen, ny väg.

Vi får se var det här slutar. Under tiden hoppas jag att inspirationen en dag återvänder så att jag kan avsluta trilogin med ett resultat som jag är lika nöjd över som med de tidigare delarna.

Om ni undrar över varför bloggandet om skrivandet är mindre än vanligt, är detta alltså anledningen.

7 comments:

  1. Tycker det är rackarns modigt beslut! Det behövs nog en paus, två steg bakåt och lite överblick i bland. Jag tror att det är då man kan komma tillbaka och dunka i tio-poängare flera gånger om. Det hela låter väldigt hoppfullt:)

    /Anna

    ReplyDelete
  2. Jag kan förstå dig, det är lätt att tappa sugen då inget händer eller när det inte nappar. Nålsögat hos förlagen är inte något man slinker igenom utan kamp. Men för min egen del hoppas jag att du hittar tillbaka eftersom jag ju så förtvivlat gärna vill läsa det du skriver. Kanske skulle vi starta ett eget förlag, ett egenutgivarförlag. Lycka till med allt!
    Kramar!

    ReplyDelete
  3. Det är trist när det känns sådär. Just nu tycker jag att mitt manus nr 2 är det sämsta som skrivits. Men jag tänker hålla tappt och redigera klart. Så klart det nu går. Hoppas du hittar glädjen igen, för din trilogi låter jättespännande!

    ReplyDelete
  4. Har du aldrig funderat över att ge ut själv? efter vad jag har förstått har du fått enbart positiv respons på dina manus från förlagen, så du borde vara i ett guldläge för att ge ut dem själv. Om tajming är det enda som fattas menar jag. Då kan det ju inte bli annat än en Win!!:)

    ReplyDelete
  5. Jag hoppas att din inspiration kommer tillbaka, det bästa just nu är förmodligen att göra precis som du gör, att låta det vara ett tag. Jag hoppas fortfarande att något förlag ska anta dina verk, annars hoppas jag att du ger ut dem själv, jag vill läsa dem!
    Kram

    ReplyDelete
  6. Förstår känslan precis. Har varit där om och om igen och tror det är del i processen. Det viktiga är ju att man plockar upp det igen och tar nya tag och det kommer du att göra. Men du går väl i förlagsväntan precis som jag? Suck, det är verkligen nervigt. Önskar dig lycka till!!

    ReplyDelete
  7. Tack alla för fina kommentarer! Så skönt att veta att ni alltid finns där och, framförallt, förstår. Det känns så skönt att ha tagit en paus. Och visst finns det förlag som har mina manus i "bra" högar och jättegulliga förläggare som bläddrar i annat som jag skrivit. Men mitt skrivarhjärta orkade inte med att vänta så därför, även om det teoretiskt finns en chans till respons från förlag, vilar jag nu. Inga förväntningar och ingen frustration. Det roliga är att så fort jag gjorde det dök upp andra roligheter och man öppnar ögonen för andra vägar. Ibland är livet som ett träd med många grenar, man vandrar ut på en gren för att inse att man måste tillbaka till stammen. Trots detta sträcker sig alla grenarna på trädet mot samma mål och samma himmel. Ser man det så, ger man inte upp sina drömmar, man bara ändrar vägen dit en smula. Och det är en väl så uppmuntrande tanke. Kramar till er alla! Helena

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...